Sider


lørdag den 4. september 2010

Åbne bloggere og tavse magasiner

I dag skrev Acie et indlæg om, hvordan hun var blevet beskyldt for skjult reklame og hele problemstillingen omkring det. Det handlede om Reeboks nye sko, som Medina er talsperson for. Jeg synes faktisk, at modebloggere er blevet rigtig gode til at snakke om skjult reklame og reklame generelt. Man ser ikke andre "brancher", der forholder sig så kritisk til sig selv og offentligt diskuterer emner såsom gratis produkter og reklame, selv politikerne har ikke styr på det. Men en af de brancher, jeg synes er ret slemme, er vores "venner" modemagasinerne, og jeg har skrevet om det før...

I dette tilfælde har Eurowoman også skrevet om de "fantastiske" sko, og det minder da om reklame, hvis noget gør! Der er endda en faktaboks! Og vi ser det jo hele tiden, de artikler, der bare skriger af pressemeddelelse og stinker af reklame.

Hvor ofte læser du i magasinerne eller på fx eurowoman.dk om skjult reklame og gratis produktprøver?

Hvor ofte ser du, at  journalisten har været i spa for at teste og så synes, at det var dårligt (eller bare siger én negativ ting om det) eller overvejer sin rolle som modtager af en gratis oplevelse?

Jeg har ikke oplevet det. 

Men nu kommer det værste: Hvad sker der, hvis en læser synes at en artikel er misvisende eller minder for meget om reklame og skriver det i en kommentar til artiklen? 

Ingenting!

Eurowoman svarer ikke på kommentaren, de ændrer da slet ikke artiklen, og jeg tror ikke engang, det kunne falde dem ind at overvejer det. 

Hvad sker der, hvis du skriver en kommentar hos en blogger, fordi du synes, at det minder lidt om reklame?

Ja, det kan vi diskuterer hos Acie, her eller hos en af de mange andre bloggere, der faktisk skriver om emnet, svare på kommentarer og spørgsmål om det, og selv tager stilling til det.
   

Eurowomans artiklen på eurowoman.dk. To ud af de seks kommentarer stiller spørgsmålstegn ved artiklen,
 men Eurowoman har efter knap 2 uger stadig ikke reageret på det.


Links:
Acies debat-indlæg
Acies Reeboks-indlæg
Eurowomans artiklen

Mine tidligere indlæg:
Det er ikke skjult reklamen
Artikel om modebloggere og skjult reklame
Kort om skjult reklame
Mere åbenthed
Er vi for billige?

9 kommentarer:

  1. Spot on, Vibeke. Meget relevant emne du her bringer op. Jeg er selv inde på noget af det samme i mit indlæg i debatten på clamour4glamour, og uden at jeg skal trætte nogen med en gentagelse, så er min konklusion, at man reelt kun har et valg, nemlig "vote by feet", da det er det eneste magasinerne forstår. De læserbreve de trykker er jo oftest "hurra et fantastisk blad" eller lign. For ja, er der nogen der ukritisk skriver af fra pressematerialet eller tager på betalte spa-ophold, så er det da modemagasinerne.

    SvarSlet
  2. Kanon godt indlæg! High five!

    SvarSlet
  3. Æv, havde skrevet en halv-lang kommentar og så gik mit internet lige ned da jeg trykkede "send kommentar". Fedt. Jeg prøver lige igen...

    Jeg er meget enig med dig omkring magasinerne. Hvis der er nogen der trænger til at se sig selv i spejlet, så er det dem. Jeg synes især tit at skøndheds-sektionen i bladene stinker langt væk af skjult reklame. Jeg har endda spottet at den samme skønhedsredaktør i løbet af 6 måneder nåede at kåre 3 forskellige mascaraer som hendes personlige favorit og MUST have. Enten så skifter hun mascara mærke som vi andre skifter undertøj eller også så "kåre" hun en ny mascara som must have hver gang redaktionen får tilsendt et læs mascara fra et random mærke. Det virker på mig super useriøst og meget utroværdigt. Dette er bla en af grundene til jeg ikke rigtig køber magasiner andet end når jeg skal ha' underholdning på et fly, når jeg rejser 2 gange om året. No wonder at deres læsertal styrtdykker.

    SvarSlet
  4. Kristine: Du har helt ret, jeg er også holdt op med at købe magasiner, men det er jo lidt svært ikke at besøge deres hjemmeside, når fx clamour4glamour ligger der...

    Tine: tak :)

    Jeanett: Ja, skønhedssektionen er rigtig slem. Og dit eksempel er da nærmest komisk. Det er også lidt sjovt set i lyset af, at vi bloggere har fået tæsk for at være amatører...

    Kender godt det med man har lavet et langt svar som så forsvinder.

    - Vibeke

    SvarSlet
  5. Ja, lige præcis. Det er som om de er extra efter os fordi vi ikke er "uddannede" bloggere. Vi er langt mere troværdige og åben omkring det (og debatere det) end bladene. De er, som du nævner, fuldstændigt tavse.

    SvarSlet
  6. God pointe.
    Dog skal nyhedsværdien ikke undervuderes, Medina er hot og Reebok er et mærke der i lang tid har været vist her og der. Så der er da en reel nyhedsværdi i det her samarbejde og jeg er sikker på at de pågældende magasiner da ikke vil lade deres læsere undvære nyheder.. Men på trods af det, så er jeg helt enig, for på en blog kan kritikken rettes mod en person og på et magasin ender kritik-mailen i en bunke et sted...
    Mht. negativ omtale så kan jeg delvist godt forstå at magasinerne måske vælger kun at omtale positivt, da det ville være en kedelig stemning at sprede, hvis der var et skod produkt der fyldte side efter side - og igen vil jeg selvfølgelig mene at journalisterne stadig skal forholde sig kritisk over for produkterne. Og mht. 'månedens favoritter så er det jo begrænset hvor mange nye make-up produkter der fx. bliver lanceret om måneden, så derfor kan jeg da sagtens forstå at der kommer en ny mascara med, selv om der er blevet vist en mascara i forgående nummer - igen nyhedsværdi, hvis det er en ny mascara.
    Pyha en smøre, vil gerne understrege at jeg er meget enig i din pointe Vibeke, men der er stadig nogle andre faktorer der spiller ind, i og med at magasinerne laver magasiner til læserne, som jo gerne vil have nye, aktuelle og ikke mindst gode ting at kigge på.
    Og så er det altså ikke alle magasiner hvis læsertal falder ;)
    Knus Frede

    SvarSlet
  7. Godt indlæg. Det kan man altså ikke snakke for lidt om!

    SvarSlet
  8. Frede: Nu er der jo forskellige måder at skrive nyheder på, det behøver jo ikke ligne reklame, hvilket jeg virkelig synes, det gør. Det samme gælder omtale af produkter.

    Jeg tror godt, jeg ved, hvor du vil hen, men jeg må indrømme, at jeg har en smule svært ved at se journalistikken i modejournalistik hos de danske magasiner.

    Linn: Tak :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  9. Frede: hvilke falder ikke?

    - Vibeke

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.