Sider


torsdag den 14. maj 2009

Danonino-reklame/brok

Advarsel: Det har intet med mode at gøre. Jeg skulle bare lige ud med noget, og når nu jeg har en blog, var det nemmest. Det handler om den nye Danoninoreklamen, hvis det har interesse.

Kender I det, når der er noget, nogen ikke siger, så er det lige præcis det, man lægger mest mærke til? Som når ingen snakker om den store elefant ovre i hjørnet. Det, der ikke siges, larmer bare så utrolig meget.


Sådan har jeg det med Danonino nyeste reklame. Altså det der mejeriprodukt i små farvede beholdere, som jeg fx kun måtte få i ferier, da jeg var barn. Nå, hvis man ikke har set reklamen, er det en mor, en teenagedatter og en lille dreng, der er ude for at købe ind. Den lille dreng vil meget gerne have Danonino, og børnene begynder så at fortælle om, hvor godt det er. Der er jo næringstoffer i og ingen tilsætningstoffer eller noget i den stil. Der er ihvertfald ikke nogle grænser for, hvilke fantastiske ting Danonino indeholder. Og så overgiver moderen sig, og de lever lykkeligt til deres dages ende.


Nå, men så er det at jeg sidder med ondt i ørerne, fordi ordet SUKKER har runget så højt under hele reklamen. Jeg ved godt, at et firma ikke vil snakke om alle de dårlige ting, deres produkt indeholder. Jeg starter da heller ikke med at fortælle om mine dårlige sider. Men hvis jeg nu stiller mig op og begynder at fortælle om alle de fantastiske ting, jeg kan, så ville folk undre sig over, hvorfor jeg har brug for det. Og sådan har jeg det med Danonino.


Jeg kunne ikke lade være med at undersøge, hvordan energifordelingen ser ud for Danonino. Nu er de så flinke, at de har lagt ingredienslisten samt energiindholdet på deres hjemmeside, og det skal de i det mindste have kredit for. Så behøvede jeg heller ikke engang smutte i supermarkedet for at konstatere, at knap halvdelen af energien i Danonino kommer fra - surprise - SUKKER!

Ja, sådan ser energifordelingen ud. Kulhydrat dækker over det kulhydrat, der ikke er sukker. Hvis jeg har regnet forkert, må I lige råbe op - det er gjort her til morges.


Jeg tror godt, at folk kan finde ud af at læse, hvad der er i et produkt, og folk godt ved, at produkter som Danonino indeholder en del sukker. Derfor er reklamen fra Danonino komisk. For det virker som om, de regner med, at folk tænker "Men de bruger jo rødbedesaft som farvestof, så kan det kun være godt, jeg må straks købe". Og så dumme er folk jo ikke. Eller der de det? Nå nu Danonino laver denne reklame. Eller er det reklamefolkene, der er dumme? Jeg zapper ihvertfald væk næste gang for at skåne mine stakkels ører.

EDIT: Ialt var der ca 438kJ og det er jo meget mindre end i vingummier, men det var ikke det det indlægget handlede om

12 kommentarer:

  1. hvis jeg havde været fan af danonino - havde jeg nok været en af dem, der ikke havde tænkt videre over det og straks købt en (jeg er også ret påvirkelig q;)Jeg har faktisk siddet og tænkt at det var da meget godt, at de havde lavet en lidt sundere version - hmm men interessant! Det kunne godt ske at jeg skulle rode mit køleskab igennem og se hvor mange, der har snørret mig q; haha

    SvarSlet
  2. Jeg sad også og krummede tæer over den danoninoreklame, for også her rumlede "sukker - sukKER - SUKKER" i baghovedet.

    Danonino er slik/dessertprodukt og dermed lige så sundt som en flødeskumskage.

    Godt indlæg vil jeg lige slutte af med.

    SvarSlet
  3. @Katrine: Tak for din kommentar. Jeg tror næsten man kan sige at hvis det smager sødt så er der sukker i, fx er også meget sukker i frugtyoghurt. Men som jeg lige har skrevet i indlægget, så er der mindre i end i vingummier. Her handler det om fordelingen af energi, og ikke om hvor meget energi der er i. Og så er altid smart lige at læse bagpå, hvad der i.

    @Scient.Hybrid. Tak. Så var jeg ikke den eneste.

    - Vibeke

    SvarSlet
  4. Det er et meget relevant emne, du tager fat i. Jeg VED, at der er mange der tror noget er rigtig sundt bare fordi, "at det står der jo på pakken". Og jeg tror desværre, det er mere undtagelsen end reglen at folk kigger på næringsindholdet, og samtidig forstår hvad det betyder.

    Og så er de nye ernæringssymboler der står på forsiden af mange emballager jo helt hen i vejret! Uh jeg kan komme helt op i det røde felt over det. At der fx står på en pose chips at der kun er 125 kcal i en portion. Ja, men hvor mange ved at de så kun må spise en lille håndfuld... Det er simpelthen så langt ude!

    Ja, det var så lige et lille surt opstød, men du tog lige fat på et skidegodt emne. Tak : )

    SvarSlet
  5. Fedt indlæg!
    Sad selv og tænkte "Nej nej nej, stakkels mennesker der bliver snørret nu". For den slags mennesker findes der desværre alt for mange af. Når jeg ser TV-programmer hvor forældre kan sige "Det passer ikke at mit barn ikke får grøntsager.. Vi får jo pomme fritter" eller "Ja, jeg går så ikke rigtig op i det med økologi.. For jeg ved ikke rigtig hvad det er" så bliver jeg sgu bekymret for fremtidige generationer (og min egen for den sags skyld).

    En eller anden, forbyd den slags reklamer!
    og gudskelov at der stadig er mange der kan grine af det, og vide bedre.

    SvarSlet
  6. TAK VIBEKE!! Jeg har selv siddet og grint over reklamen, alt jeg kunne tænke på, var plakaten hos skoletandlægen som viste hvor mange sukkerknalder der var i Danonino (og det var pænt mange). Jeg synes, at reklamen er en smule uetisk, for de fortæller jo ikke hele sandheden.

    SvarSlet
  7. Syntes der er ALT for mange af den slags reklamer. Jeg går i niende klasse, og har en lærer, der stort set hver biologi time nævner noget om det. Så der er i hvert fald forhåbenligt 23 unge i min generation der ALDRIG vil blive snydt af sådan noget. I Danmark adopterer vi jo mange ting fra USA, jeg håber bare vi ikke adopterer det der med vitaminer i mælk, slik, osv. for bare fordi der er vitaminer i gør det ikke produktet sundt.

    SvarSlet
  8. Gode kommentarer allesammen, meget sejt at jeg ikke er den eneste, der har tænkt det.

    @Sarah: Så vidt jeg kunne læse, er der tilsat D-vitamin i Danonino. Det er fedt, at jeres lærer gør jer opmærksomme på det.

    - Vibeke

    SvarSlet
  9. HAHA! Fedt. Jeg har tænkt præcis det samme.. Cool at du så gør noget ud af sagen :D

    Godt indlæg!

    - Julie Groove

    SvarSlet
  10. @ Sarah.
    Der har været flere produkter på de danske hylder med tilsatte vitaminer, hvor jeg mener at Coca Cola har haft et par stykker.

    Ellers behøver du du blot tage over den dansk/tyske grænse for at finde produkter tilsat med vitaminer og andet godt.

    Danmark har særtilladelser indenfor EU på dette område, hvilket er forklaringen på at der er langt mellem produkter tilsat vitaminer, produkter der vel at mærket normalt ikke ville indeholde vitaminer.

    Så meget kan man beskylde amerikanerne for, men dette er ikke en af tingene.

    SvarSlet
  11. Tilsatte vitaminer og andet er ikke længere væk end over grænsen. Det er ret skræmmende.
    Jeg kan huske fra England, at man skal lede længe efter brød, der ikke er tilsat alt muligt. Man kan få det her nasty, fuldstændig næringsløse, hvide brød, hvor der så er tilsat kalcium.
    Hvorfor forstår jeg ikke. Det er nok til, hvis ungerne ikke vil drikke deres mælk, og man er for doven til at opdrage på dem.

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.