søndag den 4. april 2010

Det er ikke skjult reklame...

... men det er heller ikke klædeligt, når et blad som Costume bringer den ene reklame efter den anden, der helt bevidst forsøger at skjule. at det er en reklame, så meget det nu er lovligt muligt. Jeg nåede faktisk at læse to annoncer, før det gik op for mig, at det var reklame. Der stod rigtig nok Annonce oppe i hjørnet, men det står jo på samme måde, som der står Shopping eller Min stil, og jeg lægger ikke rigtig mærke til de andre. Layoutet er det samme, og det er en efterligning af magasinets aktikler (eller hvad man skal kalde det). På billeder nedenunder er de tre reklamer fra Costume. Billede nr 2 viser både Costumes eget indslag samt en reklame. Det nederste billde er også Costumes eget indsalg til sammenligning.

Hos bloggerne har der været store diskussioner om både skjulte reklamer og alm reklamer, og mange bloggere(og læsere) er meget bevidste om det nu. Derimod ser man ikke diskussioner om modemagasinerne. Min kæreste har altid sagt, at mademagasiner bare er en stor reklame, og nogle gange kan jeg faktisk godt forstå ham. Tænker du over det, når en "såkaldt" ekspert fx en make up artist anbefaler et produkt eller flere og det stammer sjovt nok fra samme mærke alle sammen? Eller når en butiksejer vælger sine farvoritter ud, som man snart nok kan købe i hendes butik. Og hvordan kan det været at cremerne, mascaraerne eller lipglosserne altid er fantastiske på hver deres måde? Nu er vi blevet gode til at tænke over reklamer på blogs, så skal vi bare til at være lidt kritiske, når vi læser modemagasinerne.









17 kommentarer:

  1. Synes virkelig at den form for er annoncering er en interessant udvikling indenfor reklameverdenen, og det er sikkert virkelig effektivt. Men man får en ret dårlig smag i munden, når man finder ud af, at det man troede var en lille artikel/collage, som bladet har skrevet, i virkeligheden er en reklame.

    Godt set, Vibeke!

    Line

    SvarSlet
  2. Meget enig, Vibeke. Og thumbs up for at du som blogger også tager den slags emner op. Men for at vende tilbage til indlægget, så er flere af omtalerne i bladene jo nærmest afskrift af de pressemeddelelser de har modtaget fra firmaerne bag produkterne. Så forhold jer dog kritisk, lav en test af produkterne, omtal indholdet eller lign. Og ja, de "min stil" indlæg med butiksejere er jo også primært promovering af deres egne produkter. Det er i øvrigt også de samme mennesker og artikler, der går igen fra blad til blad, så det er meget svært at få øje på forskellen. Jeg har faktisk valgt at opsige mine abonnementer, fordi indholdet efterhånden bare er reklame og ligegyldige kedelige artikler.

    SvarSlet
  3. Ret interessant diskussion du tager op. Jeg abonnerer på Costume, og jeg "opdager" faktisk altid, når det er anderledes, og når man så kigger i hjørnet - ganske rigtigt - en annonce. Men tror langt fra, at det er alle, som tænker over det.

    Jeg tænker tit, når butiksejere, designere, makeup-artister osv. anbefaler netop deres produkter, om de har en speciel aftale med det pågældende modemagasin? At de skal kunne fremhæve deres egne ting for at medvirke?
    Jeg tænker altid over det, min tiltro til produkterne er også ret lille ;)

    - og skøn blog forresten :)

    SvarSlet
  4. Jeg synes det er en skummel måde at reklamere på, og jeg forstår ikke at bladene der bringer disse reklamer kan og vil stå ind for dem, når det er så "skjult" at det ikke er Costumes egen artikel. Det mindsker lidt min tiltro til magasiner som semi-uafhængige medier. Men så igen - det handler jo altid om penge, så det må jo kunne betale sig for Costume, men jeg bliver en anelse pigefornærmet når jeg spotter disse reklamer. :P

    SvarSlet
  5. Line: ja, man får nemlig en dårlig smag, måske kan sådan en reklame give beslag?

    Kristine: jeg er helt enig med dig, og ja, pressemeddelelser er jo så dejlig nemme for magasinerne(skrevne medier generelt) for det er gratis indhold ;)

    Anonym: Godt at du er kritisk og tænker over det!

    Mette F: Du har helt ret, det handler om penge og modemagasinerne har det vist ikke så godt for tiden.

    - Vibeke

    SvarSlet
  6. Godt indlæg.

    Første gang jeg bed mærke i sådan en form for reklame, fra et reklametillæg til woman en sommer, hvor mange af smykkerne "sjovt nok" var fra samme firma.
    Det eneste sted hvor det tydeligt fremgik at det var et samarbejde mellem Woman og smykkefirmaet var på første side hvor menneskerne bag nævnes, for der stod firmalogoet tydeligt.

    Efter det stunt er jeg blevet utroligt mistænksom når et produkt eller firma går lidt får meget igen.
    Det gælder både blade men lige så meget i bloggerverdenen.

    SvarSlet
  7. Hej!
    Spændende at du åbner op for emnet.
    Jeg kan sagtens forstå hvordan man som læser kan føle sig 'snydt' når det går op for en at det er en reklame.
    Dog synes jeg at de er en visuel fed udvikling for annoncer i magasiner, da de kan tilpasses layout og stil, så de henvender sig bedre til læserne og er pænere at se på.
    Reklamer handler jo om forbrug og penge, det er vel intet nyt.
    God søndag
    KH
    Frede

    SvarSlet
  8. Jeg har intet imod denne form for reklamer.
    Kan faktisk meget bedre lide dem end de gamle. Synes ikke man skal tage reklamer så alvorligt, ja vi bliver påvirket af dem, men hvad bliver vi ikke påvirket af.
    Tror jeg bliver mere påvirket af hvad folk omkring mig går i end sådan nogen reklamer.

    SvarSlet
  9. Hej! Fedt indlæg, og jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der efter at have læst en - åbenbart - annonce bagefter tænker, what the heck? Jeg ved endnu ikke helt hvad jeg synes om det.. I mean, alle kneb gælder vel. Men som forbruger har jeg lidt svært ved det, må jeg indrømme.

    SvarSlet
  10. Som journalist kan jeg kun sige, at det er den slags indhold, der får redaktioner og salgsafdelinger VIRKELIG op at toppes! Jeg har oplevet det på flere publikationer efterhånden, og det er en hårfin balance (særligt fordi indholdet i disse annoncer ofte er lavet af journalister / fagredaktører og publikationens ad'ere for at have et vist relevant indhold og ditto udseende). Men ultimativt handler det jo om at overholde loven og samtidig tjene nogle penge. For nej, de danske modeblade tjener ikke deres penge via bladsalg - de tjener hovedparten af deres penge via reklamekroner.
    Det sagt kan jeg godt forstå at man som læser føler sig lidt taget ved næsen (det er jo det, vi journalister er imod ved formen).

    Og eksperter vil sjovt nok altid fremhæve deres egne produkter som de bedste - de skal jo også have noget ud af at bruge tid på et blad. Som journalist handler det tit om at få dem til at anbefale noget, de ikke står bag selv, så man da i det mindste har en rimelig balance i den færdige artikel...

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  11. Sikke nogle spændende kommentarer, tak!

    Scient.hybrid: Ja, man skal være kritisk over for det hele. Jeg tror altså også, som du skriver, at man bliver lidt mistænksom, hvis man først lægger mærke til det, og så synes jeg, at magasinet OG annoncøren mister troværdighed (noget man jo også har snakket om hos bloggerne)

    Frede: Det er jo lidt, hvordan man vender og drejer den, om de er pænere at se på, er jo objektivt, jeg synes, jeg kan finde pænere "klassiske" reklamer. Og så har du ret, det handler om penge, og derfor er det vigtigt at være kritisk. Når det bliver sværrere at gennemskue, om det er en reklame eller hvem afsenderen er, så er der også brug for at være mere kritisk overfor det. Det er jo også derfor, der en lov om skjult reklame.

    Samano: Jeg tror ikke det er så lige til, og det er jo svært at være bevidst om det, vi opfanger underbevidst.

    Tine: Det er nok lidt svært at finde ud af, hvad man skal mene, da det er emnet er lidt svært at finde ud af.

    Mette: Det kan jeg godt forestille mig, at der er nogle uenigheder om (og håber det også). Jeg er helt med på, at det er der pengene kommer fra (det er vel også derfor, man får kastet abonnementer på (reklame)tunge amerikanske magasiner i nakken...)
    Til det sidste, så er det måske dét, at eksperterne har produkter at fremhæve, der er problemet?

    - Vibeke

    SvarSlet
  12. Jeg er enig med Samano i at denne form for reklame er federe end den klassiske. Jeg er fast læser af Costume, og kan sagtens gennemskue det er en annonce - det står jo oppe i hjørnet. I modsætning til en klassisk reklame for jeg meget ud af sådan en annonce selvom jeg ikke er interesseret i selve det produkt, der bliver reklameret for. Som billederne i indlægget viser (hvert fald det med telefonen og Triumph) er der jo masser af andre lækre ting, man kan blive inspireret af som fx de fantastiske sko fra Michael Kors. Og det er i sidste ende derfor jeg køber Costume - for at blive inspireret.

    Med hensyn til de make-up produkter, tøj, accesories etc. der bliver omtalt i bladene skal det jo komme et eller andet sted fra? Det vil jo altid blive en form for reklame for den pågældende virksomhed, ellers ville der jo ikke være nogle produkter at vise, og dermed ikke noget blad. Men jeg er nu ret sikker på at produkterne bliver testet inden de kommer i et blad, og at der ikke bare er tale om ren afskrift fra en pressemeddelelse. Jeg syntes det er meget sjældent at jeg støder på mange produkter fra en virksomhed i det samme blad, og jeg læser både Eurowoman, Elle, Cover og Costume hver måned. Syntes faktisk de alle har en rigtig god balance mellem de produkter, der bliver vist.

    Omkring omtalen af fx en butiksejer er det da klart, at noget af tøjet vil stamme derfra for det er jo ofte derfra hun vil få sin inspiration - blandt det tøj hun arbejder med dagligt. Men det er jo ikke butiksejeren, som udvælger de ting, der bliver vist - det er en stylist fra bladet. Butiksejeren (eller hvem det nu er) kan derfor ikke vælge tyve ting, som alle lander i hendes butik på et tidspunkt.

    Når alt det er sagt syntes jeg det er en fin debat - jeg er bare ikke enig med dig Vibeke ;)

    Hilsen Christina

    SvarSlet
  13. Hej alle
    Jeg abonnerer på både Costume og Eurowoman, og har også undret mig over den form for reklame. Hvad værre er, så inviterer Eurowoman en gang om året en "gæsteredaktør" - sidste år var det Stine Goya, i år var det Julie Fagerholt. Disse gæsteredaktører vælger så de ting og mennesker, der "inspirerer" dem, og det er helt klart nogle gode kunder/venner, som bliver omtalt/fremhævet. Det tøj, gæsteredaktøren bruger til at style sin modeserie er også sit eget, selvfølgelig. Som abonnent føler man sig taget ved næsen... Har I selv set numrene med "gæsteredaktører"?
    Hilsen
    Isabella

    SvarSlet
  14. Hej igen,

    Du skriver, at måske er problemet, at eksperterne har produkter at fremhæve - men til det vil jeg bare lige sige, at det er meget svært at finde uvildige eksperter på mode- og skønhedsområdet; eksperterne er jo netop eksperter, fordi de har en erfaring i at arbejde med tøj / stil / makeup / hudpleje, og derfor har de i sagens natur også favorit-produkter, som de enten selv forhandler, bruger eller har udviklet / skabt. Hvis man vil undgå det, skal man finde nogle eksperter, der har en ren teoretisk tilgang til emnet, og har de kun en teoretisk tilgang til emnet, er det vel heller ikke relevant at krydre artiklen med pacs (billeder) af diverse produkter, for så skal de jo anbefale noget, de reelt ikke ved en hujende fis om.... Jeg kan ikke rigtig se vejen uden om dem, kan du?

    mvh
    Mette

    SvarSlet
  15. Christina og Mette:

    Jeg kan godt se hvad I er inde på, jeg synes bare problemet er at det aldrig bliver diskuteret og stillet spørgsmålstegn ved det. Det handler om forbrug, men jeg får indtrykket af at der er mange ting, der bare bliver accepteret og taget for givet, at sådan er det bare.

    Mht test og anbefalinger så får fx boganmeldere et ekspemplar tilsendt, men det betyder langt fra overpositive anmeldelser, og de er heller ikke boghandlere eller arbejder for forlaget og er interesseret i at sælge bøgerne.

    Mette: jeg synes egentlig, meget af det, du skriver, giver fin mening, det er bare ikke det, jeg ser i bladene. Når jeg har læst om et nyt produkt, hvor skaberen bag bliver interviewet, så bliver der jo aldrig stillet et eneste kritisk spørgsmål. Det er bare en lang jublen.

    Isabella: jeg synes faktisk det er mere gennemsigtigt, når man fortæller at der er gæsteredaktør, for så ved man hvad man har i vente.

    - Vibeke

    SvarSlet
  16. Jeg blogger om mit eget design, mit liv - og give gode tips. De produkter jeg anbefaler, er vitterligt produkter jeg elsker, og har fundet frem til gennem 7 år i branchen (som negletekniker) - men jeg har så også det princip, at jeg ikke sælger noget, jeg ikke selv bruger, så måske er det anderledes.

    Jeg tænker slet ikke som du skriver - jeg ønsker virkelig at folk skal prøve de produkter, som jeg er så glad for i min butik/hverdag, fordi netop mine erfaringer har været så dyrt købte (har testet mig igennem ALT), og dele mine nye designs med dem - men det ligger der altså ingen skjult reklame bag ? Jeg brænder bare meget for det jeg laver, og desværre er bloggen min eneste måde at "føre dagbog" om det på.

    Godt indlæg ellers - jeg fik da øjnene op for et par ting :-)

    /Linda Bruun
    bruunbybruun.blogspot.com

    SvarSlet
  17. Linda: Jeg synes, der er en forskel, fordi du skriver det på din egen blog, og det er jo ret tydeligt at dit eget design, så det ser jeg ikke noget problem med. Jeg ville dog, hvis jeg var dig, skrive lidt mere om hvem jeg var og om mit brand også for at blive tydeligere som brand.

    - Vibeke

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.