Sider


søndag den 20. november 2011

Er presseevents ok?

Ok, tingen er, at jeg så småt er ved at flytte over på mit eget domæne (discountliv.dk) og i den forbindelse (samt den store mængde af reklameindlæg, jeg synes, man ser i blogland for tiden) har jeg tænkt en del over hvor meget lidt reklame, der skal være på min blog. Jeg er kommet frem til, at det er slut med gaver som egentlig nok burde hedde produktprøver eller lignende, for det er jo ikke rigtig en gave. Jeg har egentlig sagt nej tak længe, men det kommer til at stå på den nye side, når jeg er færdig. Der kommer heller ikke til at være sponsorede indlæg, eller det skulle bare hedde betalte indlæg, og der skal heller ikke være helt almindelige reklamer på bloggen. Min blog må egentlig gerne være så reklamefri som mulig.

Det har ikke været så svært at komme frem til dette, men der hvor jeg har brug for jeres hjælp er ved presseevents. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal deltage i dem fremover? Ligesom gaverne er det noget jeg har sagt nej tak til i et stykke tid, mange af dem synes jeg faktisk ikke er relevante for bloggen, fordi der ikke er det vilde Discountliv over dem. Det er jo hovedgrunden til at jeg skulle gå til dem, at det var relevant for mine læsere, og det er jeg ikke sikker på de fleste events er. Alligevel kunne der jo godt være nogle ting, der er ralevante, fx H&M hvor jeg har været, men jeg synes egentlig ikke, jeg fik så meget ud af det igen. Jeg vil egentlig ikke skrive for meget om mine egne tanker, da jeg gerne vil have dit input:

Altså, jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre dine tanker om presseevents  - både positive og negative.

Hvad med goodiebags, skal jeg sige nej til dem, hvis jeg vælge at presseevents er ok? Skal man tage til de events, man har lyst til og så kun skrive om de få, der er relevante? Og hvad skal man skrive om dem, når det ikke bare skal handle om hvad man fik at spise, hvem der var der, og hvilken kjole der var pænest (af dem der var)?

Det bliver ikke sådan at jeg kommer til at følge, hvad fleretallet mener, men jeg kunne godt tænke mig at få nogle tanker om presseevents, som kunne hjælpe mig med at tage en beslutning. Så kom glad alle holdninger er velkomne!

7 kommentarer:

  1. Jeg stemmer for denne her "tage til de events, man har lyst til og så kun skrive om de få, der er relevante". Det synes jeg må være den rigtige måde at gøre det på. Og det besvarer vel også lidt det sidste spørgsmål - for så er der jo åbenbart noget at skrive om!;o)

    Og så thumbs up for ikke at falde i kommerciel-fælden. Jeg er ved at være rigtig træt af at læse blogs der startede fantastisk, men som nu kun handler om alle de gratis ting der dumper ind samtidig med at der flagrer reklamer rundt over det hele! Det er sejt, at du står imod!

    SvarSlet
  2. Jeg stemmer på:
    - gøre, hvad det passer dig: hvis det er high luksus, men du synes det er sjovt, bare gå! Nøj de gode sider at være "succesfuld" blogger (hvis du ser hvad jeg mener)
    - Mht. press events indlæg, er jeg ikke så vild med dem. Jeg kan bedre lide når det handler om ting, jeg rent faktisk kan gå ud at købe/har råd til.
    Og ikke ting som du/bloggeren får penge for, eller ting som jeg aldrig nogensinde vil købe.
    - lade være med at prøve at bilde læserne ind at du skriver sponsoreret indlæg for deres skyld ("jeg synes at det er kunne være interessant at vide for jer...==> sponsoreret indlæg")
    Jeg HADER de "sponsoret indlæg" man ser rundt omkring, og hader endnu mere, når forskellige blogger skriver at de er sponsoreret til sidst i indlægget !
    Hvis det er sponsoreret vil jeg gerne vide det som det første, så jeg kan lade være med at læse dem.

    SvarSlet
  3. Jeg tager selv til (og skriver om) de events som jeg mener passer til os og vores læsersegment, og sådan er det egentlig med alt på vores blog. Vi skriver ikke om noget som vi ikke synes er relevant.

    SvarSlet
  4. Hej Vibeke

    Godt indlæg - gode overvejelser!

    Jeg synes (som du jo nok allerede ved), at der er alt for mange dødsyge uvedkommende sponsorerede indlæg i blogland, og de få, der rent faktisk er gode, mister totalt troværdigheden (både overfor bloggen og det omtalte produkt), når der til allersidst står, at de er sponsorerede. Så det vil jeg ikke savne, hvis de forsvandt...

    Mht. presseevents er jeg mega-splittet om dem. Jeg har selv været til mange - mest i kraft mit job - og jeg ved jo godt, at hele mode- og skønhedsbranchen går til den slags, mest for at pleje kontakten med PR-folkene, som de er afhængige af for at blive informeret om nye produkter og for at låne produkter til fotos i bladet. Nå ja, og så bliver de belæsset med gaver til den slags arrangementer. Jeg ved dog ikke, om vores læsere ved den slags ting? Og ville tage os det ilde op, hvis de vidste det? På den ene side er det jo en form for betaling for god omtale (især når produkterne ikke er direkte de produkter, der vises til arrangementet - fx lækre tørklæder til skønhedsevents og skønhedsprodukter til mode-events); på den anden side kan hverken mode- eller skønhedsredaktører betale for at prøve alskens produkter af egen lomme, og for at give en troværdig anmeldelse af dem, er de jo nødt til at prøve dem...

    Det samme gælder for så vidt bloggere og deres goodiebags - men forudsætningen for en blogger er bare en anden, da de / vi på ingen måde er forpligtede til at skyde bredt mht mærker og smag på samme måde som en mode/skønhedsredaktør er. Jeg synes ofte, at det kommer til at ligne en måde for firmaerne at få vist deres produkter på - helst på en attraktiv bloggers outfit-fotos.

    Mht presseevents så synes jeg, at det var vildt fedt at se dem i begyndelsen, da det stort set kun var Anywho-pigerne, der tog til den slags, fordi jeg elskede at få et sneak peak af, hvad jeg kunne vente mig ude i fremtiden. Men idag er alle jo inviteret til dem, og jeg scroller hurtigt hen over dem, med mindre mit øje lige bliver fanget af et eller andet, fordi der er alt for mange indlæg om dem med billeder fra dem. Og alle er de skåret over samme læst: Se, her er noget pænt, og her er alle mine medbloggere, der spiser kanapeer og drikker champagne. Gab gaaab!

    Hvis du skal skrive om dem - og det synes jeg faktisk, at du skal gøre, for så vidt de er relevante og passer ind i din blogs profil (din blog har nemlig rent faktisk en tydelig profil) - så vis ting, du selv ville købe, fordi de er gode køb. Og skriv noget intelligent om dem (som du har for vane); en begrundelse for, at du ønsker dig dem / mangler dem, i stedet for at vise et billede af lækre xxx, som du gnubbede skuldre og drak champagne med....

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  5. Mettes kommentar er naturligvis præget af større indsigt på området end jeg har, men min tanke er, hvorfor går du ikke til det du har lyst til - men uden at skrive om dem.

    De indlæg man ser fra presseevents er de mest ligegyldige i blogland, tingene er ikke vildt relevante at skrive indlæg om, for vi vil jo hellere høre, hvad bloggeren tænker og gør. I sidste ende er det indlæg med smilende piger og pindemadder.

    Hvis du ikke skriver om dem, kan du jo også tage imod hvad det skal være, det bliver gaver og ikke "løn" for det forventede indlæg.

    Jeg husker klart, at du for lang tid siden skrev et indlæg om blade der forsøgte at få blogindlæg for biografbilletter og goodiebags for omtale er virkeligt ikke så forskelligt.

    SvarSlet
  6. Tusind tak for jeres input,der er noget at tænke over :)

    Fru BB: Ja, det er også den løsning jeg umiddelbart tænkte på. Tak skal du have, det er også vigtigt for mig.

    Lulu:Jeg ved altså ikke om jeg synes presseevents er et "gode" nødvendigvis, men jeg vil tage det til mig. Jeg kan godt følge dig mht de betalte indlæg.

    Betina: Er det noget I har snakket om eller er det på gefühl?

    Mette: Du skriver mange af de ting, jeg selv har tænkt på. Jeg tror også mit problem med presseevents er, at de er med til at køre bloggene ind på samme spor som modemagasinerne, og dem er jeg godt trætte af.

    Liselotte: Jep, goodiebags er også en slags betaling. Men hvis man får goodiebags(uden at skrive om eventet), så er der jo stadig en god chance for at de havner på bloggen på et tidspunkt... Hmm, jeg savner egentlig heller ikke gaver og goodiebags, så dem tror jeg godt, jeg kan undvære permanent :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  7. Så kan du jo lave et princip om, at de ikke lander på din blog;-)

    Min ide er bare, at du holder din blog reklamefri, for så kan du køre dit privatliv lige som du vil.

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.