Sider


onsdag den 29. april 2009

Er vi for billige?

Som det allerførste vil jeg gerne slå fast, at jeg aldrig har haft nogle intentioner om at tjene penge på min blog og har det stadig ikke. Det er en hobby, jeg gør det kun for sjov og så længe det er sjovt. Når det er sagt, fik jeg for nylig lejlighed til at overveje, hvor meget, jeg egentlig synes, mine evner som blogger er værd, eller mere hvordan vi, som bloggere, bliver set på udefra. Skal vi være glade for den opmærksomhed, vi er begyndt at få fra de etablerede medier, eller kan vi tillade os at stille krav?

For ca. to uger siden fik jeg en mail fra bazaronline.dk. De spurgte, om jeg ville dele lidt med dem. Efter en uddybning fandt jeg ud af, at de ville have mig til at skrive nogle indlæg til dem i stil med min blog. De ville så linke tilbage til Discountliv & Luksusdrømme, og jeg kunne også udgive mit indlæg dér.

I første omgang blev jeg utrolig smigret. Det er da fedt at få bekræftet, at andre godt kan lide, det man laver og få opmærksomhed fra en stor virksomhed som Aller Press, der står bag Bazar. Efter nogle overvejelser skrev jeg til dem, at en artikel (som de selv kaldte det) ville koste 500 kr. inkl.billeder. Det gjorde jeg af én grund: Jeg synes ikke, at firmaer skal vænnes til, at bloggere er gratis arbejdskraft. De skrev tilbage, at deres bloggere så det som en hobby og gjorde det for sjov. Jeg blogger også for sjov, men det er ikke ensbetydende med, at jeg gratis vil bidrage med artikler til en større forlagsvirksomhed, der har ansatte til det samme. Blogging er en hobby for mig, men ikke for Aller Press. Det er forskellen og også grunden til, at jeg ikke vil gøre det gratis.

For retfærdighedens skyld skal det siges, at Aller Press tilbød at sende mig i biografen samt at linke til min blog. Det er meget fint, men også lidt for let for dem. Det ville stadig være at vænne firmaer til, at bloggere ikke skal have "rigtig betaling".

Det er meget individuelt, hvorfor man blogger, og hvad éns mål er. Selv blev jeg overrasket over, at jeg har været nødt til at definere nogle mål for at holde fast på mig selv og bloggen. Jeg blogger fordi, jeg gerne vil fortælle om billige sko fra Føtex og for at gøre lidt oprør mod budgetfund, der hedder 900 kr. for en t-shirt. Mit mål med bloggen er bare at fortælle om de billige ting, jeg finder. Men uanset hvorfor man blogger, og hvilke mål man har, synes jeg, der er nogle ting, man bør holde fast i.

Nu er jeg blevet klar over, hvad jeg selv mener, men jeg vil gerne høre jeres holdninger. Kan bloggere tillade sig at tage penge for deres hobby, og kan de etablerede medier tillade sig at bruge bloggere som gratis arbejdskraft? Hvor går grænsen mellem samarbejde og udnyttelse? Hvornår bliver man brugt, og hvornår bliver man misbrugt?

Til sidst vil jeg lige sige, at jeg har haft overvejelser om, hvorvidt jeg skulle nævne bazaronline.dk og Aller Press. Jeg kom frem til, at det var vigtigt for pointerne, hvilken slags virksomhed det var. Jeg har gjort dem opmærksomme på, at jeg ville lave dette indlæg og har inviteret dem til at deltage i debatten.

31 kommentarer:

  1. Det synes jeg sku er helt i orden.. Tvivler på mange andre ville have gjort som dig.. Håber da også at hvis de vender tilbage til dig bliver det med et tilbud som du kan sige ja til udfra det du har sat op her :))

    SvarSlet
  2. Hej Vibeke. Det er en interessant vinkel. Du er sindssygt modig, og jeg har respekt for den måde du valgte at gøre det på. Jeg ved ikke om jeg selv ville tage 500kr for at skrive et indlæg til bazar, men jeg ville klart forvente en del mere end en biograftur og et link.

    Jeg har, som du nok ved, selv gang i nogle ting med en virksomhed og forventede/ fik mere end links og biografture.

    Nogle forlag og magasiner kalder dét tilbud du fik for "tjenester", og det synes jeg helt klart ikke det er. JA, vi er alt for billige!

    Kia.

    SvarSlet
  3. Vibeke: det synes jeg sgu er iorden, det du har gjort! for nej, de skal ikke vænnes til vi bare kan "bruges" gratis.

    - Betina

    SvarSlet
  4. @Maria: Tak, men jeg tvivler på at de er så interesseret i mig mere ;) Jeg regnede heller ikke med, at de ville takke ja, når nu det andet er gratis.

    @Kia:Jeg ved ikke lige, hvor modigt det er. Som du selv har sagt, har vi modebloggere den fordel, at vi er uafhængige. Jeg er udelukkende hobbyblogger og har ingen planer om at "blive stor", jeg har allerede opnået meget mere med bloggen end jeg havde forestillet mig. Jeg synes ikke jeg har så meget at miste ved det her.

    De 500 kr var vurderet ud fra, at den vejledende freelancetakst er 728kr/time, så vidt jeg kunne se på dj's hjemmeside. Derudover ville de have billeder, jeg har taget, med, og sådan nogle koster normalt også en del. Indhold er dyrt.

    @BetinApple: Tak for opbakning :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  5. Som jeg ser det, så tilbød de dig et job som journalist, og journalister (fastansat eller freelance) får løn. Så jeg synes du gjorde det helt rigtige! Biografbilletter er ikke løn. Det er et billigt trick for at spare penge. At de ville linke til din blog er da kun at forvente. På 'artiklen's hoved ville der vel have stået noget i retningen af "skrevet af Vibeke, som til daglig blogger på Discountliv og luksusdrømme" og så kunne læserne af deres blad jo havde besøgt din blog af den vej.
    Jeg er glad for, at du skrev om det her, for jeg har da tænkt på hvad danske bloggere egentlig får ud af diverse tilbud fra medierne. Jeg synes personligt, at omfanget af (mode)blogs i DK er for stort til, at man "bare" kan kalde det en hobby, for der er da en del arbejde i, at skrive indlæg og poste billeder. Og billeder er bestemt heller ikke gratis materiale, som du selv siger.
    Nu skal jeg nok stoppe. Tak for dit indlæg. Ha en god dag. Emma L

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hov undskyld, det gik lidt i kage for mig!

    Vil bare lige sige tak - også på vegne af os uddannede journalister - fordi du sagde nej til at være underbetalt/gratis arbejdskraft i mediebranchen. For nej, det er ikke meningen, at du skal sælge din fantastiske blog for en tur i biffen.....

    Hep hep til dig

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  8. Jeg synes det du har gjort er vildt flot, og min repekt for dit virke er lige steget en smule :)
    Jeg er snart uddannet journalist, og jeg indrømmer gerne, at vi er under kæmpe konkurrence fra folk som for eksempel bloggere, som er vildt gode til det de gør, og som arbejder for mindre end vi journalister. Og det er jeg da lidt ærgerlig over. Men dit arbejde er penge værd! Uanset om du gør det for sjov eller for at leve. Og det er der mange bloggere, der ikke har fået at vide, og nogle firmaer som udnytter.

    Min egen blog er knap kommet på benene, og den er ikke noget journalistisk produkt, men bare mine egne tanketorsk. Men jeg har allerede måttet gøre mig en masse overvejelser. Det vigtigste for mig er min selvstændighed, det er også derfor jeg er på eget domæne.
    Hvis nogen en dag ønsker at bruge mit arbejde, så ville det da være fedt, men det bliver ikke gratis.
    En anden blogger reklamerede forleden tykt for et hollandsk firma, som havde sendt hende make-up, som jeg synes at kunne læse mellem linierne, at hun havde fået gratis. Hvis jeg gjorde det, hed det luder-journalistik! Integritet til salgs for hvad som helst, og i dette tilfælde en smule make-up.

    Jeg er ikke ked af den udvikling, der sker i mediebranchen lige nu, i forhold til dette emne. Det er fedt at der er så mange kompetente folk derude, og at bloggerne bliver taget seriøst. Men jeg synes, at bloggere har et ansvar overfor deres læsere. Læseren skal vide, hvem der står bag siden, og hvem der betaler/giver gratis ting, for at blive nævnt.

    SvarSlet
  9. Jeg syntes du har gjort det rigtige, de skal klart betale for din tid. Det kan godt være du ikke er journalist, men den tid du bruger ekstra skal du da have noget for :-) Med det sagt vil jeg lige tilføje at ikke alle medier arbejder sådan !!!! Jeg har hørt om nogle blog- samarbejder som giver godt for begge parter :-) -måske du skulle opsøge disse istedet for at være i en dialog som den omtalte !

    SvarSlet
  10. Igen tak for opbakning, jeg er glad for at ikke er den eneste, der synes, at bloggere ikke skal arbejde gratis.

    @Emma Lovise: Jeg har også tænkt på, hvad de forskellige aftaler gik ud på. På den ene side kunne det være rart med noget mere åbenhed, men blogverdenen er så uorganiseret, at jeg godt kan forstå, at man holder kortene tæt til sig.

    @Mette+Frk.BlaBla: Ja, jeg har også tænkt en del på jer journalister (min kæreste er også i gang med at blive journalist). Jeg ser konkurrence mellem bloggere og journalister/medierne som god en ting, så længe foregår på de rigtige termer, og dér hører gratis arbejdskraft nemlig ikke hjemme. Frk.BlaBla, vi er enig på mange punkter. Jeg synes også skjult reklame er noget, man bør være opmærksom på. Bloguniverset kan godt være ret uoverskueligt, og nogle gange kunne man godt savne nogle retningslinier, jeg ved bare ikke lige, hvor de skulle komme fra.

    @Anonym: Nu har jeg aldrig haft planer om at samarbejde med nogen som helst, det var udelukkende fordi de henvendte sig til mig. Men du har ret der er sikkert også gode samarbejder med de etablerede medier.


    - Vibeke

    SvarSlet
  11. Hej Tina.
    Dit indlæg er interessant. Jeg tror ikke, du bevidst er ude på at reklamere for virksomheden. Men det bliver til skjult reklame, når du ikke direkte fortæller, hvad din aftale med firmaet er.

    Hvis jeg var dig, havde jeg nok skrevet som det første, at jeg havde modtaget noget makeup fra et firma gratis mod, at jeg omtalte det på min blog. Så ved folk, hvor du står. Og så ville jeg ekstra kritisk overfor, hvad jeg skrev. Det kommer nemlig til at lugte lidt af reklame, med alt det du remser op i starten, det lyder lidt som noget der kunne stå i en pressemeddelse.

    Jeg tror nemt, at man som blogger kan blive smigret til mange ting, uden man opdager det, fordi det hele stadig er så nyt. Man er bare glad for opmærksomheden og alle de spændende ting, der sker. Derfor bliver man nødt til at være lidt kritisk over for sig selv og de tilbud man får.

    Jeg synes ikke, at Frk. Blabla bagtaler dig, det havde hun gjort, hvis hun havde skrevet navnet på din blog. Jeg vil opfordre Frk.BlaBla til at uddybe begrebet luderjournalistik, jeg er nemlig ikke journalist.

    - Vibeke

    SvarSlet
  12. Hej Tina.

    Du må undskylde, det var ikke min mening at "bagtale" dig. Jeg kunne bare ikke huske, at det var lige netop din blog, jeg havde læst det på, og min pc gik amok, da jeg gik min blogroll igennem for at finde det, så jeg gav op.
    Det jeg siger er, at hvis jeg som journalist skrev noget om et produkt, som jeg havde fået gratis, så kaldes det luder-journalistik. Som hvis en journalist tog imod en gave mod at give en virksomhed god omtale. Den gik ikke på et større medie, selvom det til en vis grad er udbredt i nogle hjørner af branchen.

    Der er også regler om skjult reklame, og det kan jeg forstå at for eksempel de svenske bloggere er kommet i klemme med.

    Det der er problemet, som jeg ser det, er at, hvis du har fået noget gratis, hvor meget føler du så i virkeligheden, at du kan tillade dig at skrive, at det er noget bras? Der skal være en helt klar linie imellem "redaktionelt" indhold og reklame. (redaktionelt indhold kunne i blog-universet så siges at være indhold lavet ud fra egne meninger og på eget initiativ)
    Som blogger synes jeg også, at det er at føre læseren bag lyset, hvis de ikke får det at vide - og det klares ganske nemt ved at skrive, at du har fået produkterne mod, at du skriver om det. Så kender læseren præmissen.
    For virksomhederne er der så meget mere reklameværdi i at få noget redaktionel omtale, end der er i annoncer, og folk stoler mere på blogs, end de stoler på for eksempel Woman og Bazar, så jeg synes bare det er vigtigt at huske, at de firmaerne bruger dig for at få noget ud af det, og samtidig forventer dine læsere at får DIN ærlige mening.

    Men jeg har ellers nydt at følge med i din blog :)
    Og meget interessant diskussion.

    SvarSlet
  13. Jeg er komplet uenig i FrkBlabla's syn på reklame og modeblogs generelt. Jeg tror du glemmer at størstedelen af bloggere ikke er journalister eller noget der minder om. Vi har et eneste menneske vi skal se i øjnene om morgenen - og det er os selv. Vi skal ikke blande journalistisk og blogging sammen. I mit tilfælde er min blog en direkte konsekvens af dårlig journalistik i modemagasiner.

    Jeg ser intet forkert i at Tina skriver om de produkter hun har fået tilsendt. Det gør mange bloggere.. Makeup og mode hænger sammen og så længe Tina kan se sig selv i øjnene og kan stå inde for de produkter hun omtaler er hun fair.

    Det er unfair at kalde reklame på modeblog for luderjournalistisk. Vi er IKKE journalister og vi skal ikke stå til ansvar etisk overfor andre end os selv.

    Jeg synes du er forkert på den.

    Kia.

    SvarSlet
  14. Det er helt ok. Jeg synes slet heller ikke at man kan eller skal blande blogging og journalistik sammen. Men hvis man skal skele til nogen efter retningslinier - så er det til journalistikken. Det er det eneste der minder om.

    Pointen i en nøddeskal er, at en blogs læsere, læser en blog, fordi de får noget ægte. En personlig holdning, som de stoler på.
    Hvis den holdning så er købt af en virksomhed, så kan troværdigheden være på et meget lille sted.
    Det kan godt være, at du kun skal se dig se i øjnene om morgenen. Men du har stillet dig selv til rådighed for dine læsere, og de regner med dig. Vil du svigte dem?

    Har været denne igennem (http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/reklameid/) som er ret interessant, men håbløst bagud i forhold til virkeligheden. Jeg kan ikke helt se hvad reglerne er vedr. private (i denne sammenhæng blogs), altså hvem der har ansvaret.

    SvarSlet
  15. Et par links, til de der har lyst, og nu er det vist langt over min sengetid :)

    http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/skjult-reklame/skjultreklame2/

    http://www.business.dk/article/20081006/medier/710060045/

    http://www.comon.dk/news/danske.bloggere.betales.for.postiv.omtale_32300.html

    SvarSlet
  16. Vores syn på reklamer og PR er meget forskellig. Jeg mener ikke at jeg svigter mine læsere uanset om jeg reklamerer eller deltager i en event. Pointen i alt denne snak er vel at man skal være åben omkring de tilbud og events man deltager i, så der er en gennemsigtighed og troværdighed.

    Min force som modeblogger er at jeg ikke skal stå til regnskab for nogen og kan udvælge hvilke reklamer/events/PR som jeg vil deltage i.

    Jeg mener at det er helt fair at Tina anmeldte makeup, det var meget gennemskueligt og hun skjulte ikke noget.

    Som udgangspunkt synes jeg ikke at retningslinier i forhold til blogging skal sættes at en flok journalister/medier/presse-bla.

    Dine artikler er af ældre dato - Hvad med denne:

    http://digitaletanker.dk/2009/03/28/danske-modeblogs-%E2%80%93-pa-vej-mod-svenske-tilstande/

    eller denne:

    http://www.frontbox.dk/2009/02/25/modeblogging-uudnyttet-potentiale/

    Eller denne:

    http://www.dseneste.dk/index.php/blogs/gennembrud-for-danske-modeblogs/

    SvarSlet
  17. @Tina: Jeg er ked, at du er blevet midtpunkt for denne diskussion, det er ikke meningen, at du skal hænges ud, for du er ikke anderledes end alle andre bloggere. Jeg synes sagtens, du kan skrive om ting, du modtager gratis, du skal bare være åben om det. Jeg er glad for at du ikke kan se pointen med en uærlig anmeldelse, men du kunne da fx være interesseret i at få nogle penge eller andre produkter eller oplevelser.

    Hvis du sammenligner med dit elf-indlæg, så skriver du i begge, at du lige har fået produkterne. Derfor kan man ikke ud fra dette se, at det ene du har fået gratis, og det andet har du fået med posten. Derudover skriver du ikke noget om mærket (elf) eller henviser til deres hjemmeside, som du gør med det hollandske produkt. Som sagt så tror jeg ikke, du er ude på at sælge noget, men det er firmaet helt sikkert, og hvis ikke man er lidt kritisk kan blive talerør uden, at man opdager det.

    @Kia: Jeg synes ikke det indlæg var så gennemskueligt af samme årsager, som jeg skriver til Tina. Men som jeg har skrevet før, så tror jeg, at mange bloggere kan smigres til at skrive om ting, de normalt ikke kan stå inde for, fordi det hele er så nyt og spændende. Man(jeg) jo bare er en lille blogger, så hvor vildt er det ikke lige, at man har fået noget gratis. Det bliver slet ikke gjort bevidst. Jeg tror, du er meget opmærksom på det, men jeg er ikke sikker på, at alle er det.

    Jeg fik at vide fra bazar, at deres bloggere ikke blev udnyttet, de havde jo selv sagt ja. Nu ved jeg ikke om bazars bloggere får mere ud af det, men argumentet med, at de selv sagde ja, eller man selv kan vælge at skrive om et produkt, holder altså ikke. Det er lige før jeg synes, det er lidt naivt

    - Vibeke


    Også lige alle jeres links, jeg er nok ikke den eneste, der er så doven, at jeg aldrig får læst noget, hvis jeg ikke bare kan klikke på det:

    Reklameidentifikation - Skjult reklameAnmeld en hjemmeside eller et produkt i din blog og modtag et vederlagBloggere kan blive millionærerDanske bloggere betales for postiv omtaleDanske modeblogs – på vej mod magtfulde svenske tilstande?Modeblogging - uudnyttet potentiale?Gennembrud for danske modeblogs

    SvarSlet
  18. @Tina - Ja, jeg synes du skulle have skrevet med store bogstver, præcis hvad din aftale med firmaet var. Ikke fordi folk så tror du lyver, men fordi det bliver klart for læseren hvad præmissen for dit indlæg er, og så kan de selv vælge om de vil stille spørgsmålstegn ved din troværdighed. For når du tager imod gratis ting, så kan der evt. stilles spørgmålstegn ved den, også selv om du selv føler, at du er fair og kritisk, så er det måske ikke det dine læsere tror.

    @Kia - Vi er vel egentlig lidt enige. Det handler om troværdighed. Jeg synes det er fint at bloggerne inviteres med til events og får produkter, de kan anmelde. Jeg synes bare, at de skal skrive det klart og tydeligt, som du selv skriver. Det er også det der er pointen med de artikler, du har linket til, som jeg har læst dem i hvert fald, samt den efterfølgende debat.

    @helt generelt
    Prøv at se, hvor meget der er blevet blogget om Monki de sidste par dage. Den event var uden tvivl den bedste PR de kunne have fået - og det var samtidig den billigste! I den sammenhæng er bloggerne blevet brugt. Jeg vil slet ikke nærme mig ordet misbrugt - men de er blevet brugt, og det synes jeg virkelig, der skal huskes på, så alt ikke bliver slugt råt. (Er i øvrigt enig med Vibeke's sidste indlæg, til punkt og prikke)

    Jeg synes det er en rigtig interesant diskussion, men jeg vil ikke fluekneppe. Hvis jeg skal uddybe noget må i gerne kontakte mig.

    Og til Tina igen, så er jeg ked at det, hvis du blev taget som "gidsel" i diskussionen. Det var bare et godt eksempel. Men hvis du gerne vil have fjernet, eller redigeret det jeg skrev om din blog ud, så må Vibeke gerne gøre det.

    SvarSlet
  19. Ja, bloggerne er blevet brugt klogt af Monki. Men igen, vi vælger selv at deltage i events og PR. Og vi vælger selv om vi vil skrive om det og hvordan vinklen skal være.

    Jeg synes at I begge har en generel nedladende tone overfor modebloggere der deltager i ting. Vi er jo ikke naive fordi vi deltager i det der sket omkring os. De fleste af os kan tænke selv og har en uddannelse. Vi er bevidste om det vi gør og det vi skriver om og jeg vil vove den påstand; Vi kan godt forholde os kritisk til produkter om vi har fået dem gratis eller ej. Come on.

    SvarSlet
  20. Det her er en rigtig interessant debat. Jeg er selv helt ny og grøn ud i blogging-verdenen, så jeg har faktisk slet ikke på forhånd overvejet disse ting - men det gør jeg nu, og tak for det!

    SvarSlet
  21. Er enig med Kia. De fleste modebloggere er jo helt almindelige personer, der tilfældigvis bliver inviteret til ting på baggrund af deres hobby. Jeg ser det som en naturlig ting at man siger ja til gratis gaver + events hvis det har interesse!
    Det at skrive gratis for et veletableret medie synes jeg er en helt anden kategori. Så bliver blogging jo pludseligt et arbejde!

    SvarSlet
  22. @Kia: Jeg skrev netop, at man godt kan tage med til events,(jeg var også taget med til monki, hvis det havde passede mig rent tidsmæssigt) og skrive om ting, man modtager gratis, så længe man også skriver at man har fået det gratis - også for ens egen troværdigheds skyld. Det har netop du været skyld i, at jeg fik øjnene op for. Men du mener altså ikke, man skal være åben og fortælle om de ting, man modtager gratis og skriver om på sin blog?

    Når jeg skriver, at modebloggere kan smigres til ting, mener jeg også mig selv (jeg er også modeblogger!), og det var derfor jeg skrev det. Imens jeg gik og overvejede, om jeg skulle skrive for bazar gratis, så jeg deres andre bloggere fik kommentarer, om hvor fedt det var, de skrev for bazar nu, og jeg kunne i et øjeblik godt drømme om den prestige der var. Men jeg valgte at holde fast i mine mål. Jeg var ikke klar over, at der var så mange ting man skal tænke over, da jeg startede som blogger. Jeg tror sagtens, at vi modebloggere kan være kritiske, når vi er opmærksomme på, at vi skal være det.


    @Dyveke: Jeg synes jo også, jeg er ny det her blogging. Jeg har kun været i gang i lige 3 måneder, og jeg blev også meget overrasket over, at der er så mange ting, jeg har været nødt til tage stilling til.

    @Jeanne: Jeg synes også man kan tage til de events man vil, og skrive om de gaver man modtager, så længe man er åben om det.

    - Vibeke (der har tænkt sin lyst til at blogge ihjel)

    SvarSlet
  23. Sikke en heftig debat - og på tide at diskussionen bliver taget op!

    Jeg er lidt splittet på området..

    Jeg mener at det er HELT OKAY at modtage produkter og skrive om dem, som Tina har gjort. Jeg tror de fleste kunne se, at hun havde fået produkterne gratis, og dermed selv vælge om de ville tro på hvad der stod eller ej.

    MONKI-eventet så jeg som en ren win-win.. (hvis jeg kan sige det uden at lyde alt for plat..). De fik reklame, men jeg synes da også selv det var fedt med drinks, øl, kage osv. Jeg mener ikke at vi som bloggere bliver "brugt" fordi vi deltager i den slags. Man vælger jo helt selv om man vil eller ej, og jeg kan ikke se grund til ikke at gøre det.

    Mht. Bazar mener jeg dog at de udnytter bloggernes gratis (eller næsten gratis) arbejde. De får gratis artikler, men på den anden side får bloggerne jo også noget ud af det - de får linket til deres blog. Hvis man vælger at gøre sådan noget, så er det vel for at reklamere for sin blog, for at folk ser den, gøre den kommerciel, hvilket je synes er ganske udemærket hvis man vil noget med sin blog, det skal der også være plads til!

    Jeg mener at man som læser skal være på vagt på blogs ligeså vel som i magasiner, men så længe man har hjernen med sig, har man vel også et valg - at tro på det eller ej.

    /Katrine

    SvarSlet
  24. Kære I - Hvad ville I sige til, at der blev oprettet et æreskodeks, så man som læser vidste, hvad man fik?

    Det kunne laves som et badge modebloggere kunne sætte på bloggen, fx med ordlyden “Jeg er certified”. Klikker man på den, så kommer man over til et modeblog-kodeks, der kort ridser op, at når man bærer dette badge, så bekender man sig til følgende:
    - jeg blogger af lyst
    - jeg er ikke i lommen på nogen
    - anbefalingerne er mine og kun mine.
    - jeg skriver, hvis jeg er blevet inspireret af en anden og linker til kilden
    - du får at vide, hvis jeg har modtaget en goodie

    eller noget i den stil :) På siden vil man så også kunne se alle “dem, der bærer dette badge”.
    Hvad siger I, ville det være en “løsning”?
    Vh. Anna

    SvarSlet
  25. Vibeke - Vi er ret enige! Jeg går ind for åbenhed og troværdighed på min blog. Jeg vil bare ikke ses ned på/anses som en dårligere blogger fordi jeg vælger at deltage og se de gode sider ved PR/reklamer og annoncering.(Sådan opfatter jeg Frkblablas angreb på Tina og Monki-eventen, ifølge hende er vi jo nærmest blevet misbrugt)..

    Anne Ebbesen - Det ville jeg ikke deltages i. Min blog er mit projekt, som jeg er stolt af. Den skal ikke gøres kommerciel, ligesom et modemagasin. Min blog er en reaktion på modemagasiner, der ikke lever op til mine behov. Jeg vil ikke godkendes af nogen/leve på til et kodeks sat af andre end mig selv. Men jeg kan se hvor du vil hen med din ide.

    Kia.

    SvarSlet
  26. Ps. Vibeke, du må ikke miste lysten til at blogge! Du er dygtig.

    SvarSlet
  27. @Kia
    Jeg vil rigtig gerne være med til at debattere problemstillingen, men jeg synes mine ord bliver fordrejet. Jeg har jo lige præcis skrevet, at det er helt i orden med gratis make-up og events. Jeg har endda erklæret mig enig med dig. Jeg synes bare det skal fremgå af bloggen så det ikke bliver til skjult reklame.

    Jeg har prøvet at argumentere for et synspunkt jeg har, for som jeg ser det, ender vi på et skråplan, hvis ikke vi forholder os kritisk ti tingene, og er opmærksomme på dem. Det kan jeg ikke se er nedladende.
    Lige præcis du skriver jo på din blog, når du er inviteret fordi du er blogger, og det synes jeg er fedt, at du gør. Din blog var faktisk den første danske modeblog, jeg åbnede for, og jeg har fulgt med siden.

    @Anna Ebbesen
    Velkommen til debatten. Jeg håber du vil komme med din holdning. Måske ved du lidt mere om reglerne og retningslinierne for skjult reklame.
    Din badge ved jeg ikke, hvad jeg synes om, ideen er sådan set god nok. Men jeg er i tvivl om, om det ville virke, jeg tror ikke, at jeg selv ville have den på min side.

    SvarSlet
  28. Hej Frkblabla. Ja, i bund og grund er vi vel enige. En gennemsigtighed er vigtig når det handler om reklamer, events og PR på modeblogs.

    Jeg synes også at du skal huske at jeg skriver min blog som privatperson uden journalistuddannelse og derfor har svært ved at forholde mig til sammenligningen mellem journalistisk og blogging. Jeg mener ikke at jeg skal følge nogle etiske standarter i forhold til min blog.

    Jeg har valgt en gennemsigtighed på min blog fordi jeg mener at det gør mig og mit udgangspunkt for bloggen mere troværdig. Det er måske ikke alle modebloggere der vælger at gøre det, men jeg mener ikke at de er dårligere modebloggere af den grund.

    Tak for en vigtig debat, Vibeke og dig har helt klart sat nogle vigtige problemstillinger op.
    Jeg tror at jeg vil lade den ligge her.

    Kia.

    SvarSlet
  29. @ Kia - det var heller ikke ment som en standardisering eller en kommercialisering, men netop mere som at man derved kan skildre med sin integritet.

    @ Frkblabla - retningslinjerne er ret simple: Hvis man bliver betalt for at sige, at et produkt er fantastisk, er det reklame. Og i så fald skal man oplyse forbrugerne/læserne om, at der er tale om betalt reklame og ikke en uafhængig vurdering af produktet.

    Men er det betalt, hvis man modtager et produkt gratis og skrive om det, fordi man kan lide det, uden at nævne at man har fået produktet?
    Så længe man ikke modtager penge for at skrive noget, som man ikke er enig i (at noget virker, som ikke gør det fx), er det faktisk mere op til en selv. Vil man have tvivlen siddende, eller vil man tone rent flag, for at undgå at det beklikker ens integritet?
    Det var lidt deraf ideen til et ærekodeks-badge kom fra - for så var den ligsom synligt, og ikke noget man skulle adresserer hele tiden.

    Fortsat god blogging til alle!

    SvarSlet
  30. Vældig spændende debat.

    Jeg startede selv som blogger for år tilbage og morede mig kosteligt over min nye hobby. Tænk, at noget jeg havde skrevet, kunne få så meget respons. Det burde jeg da kunne blive betalt for, ik. Startede derfor som freelancejournalist ved siden det studie jeg dengang var i gang med (jeg er sociolog) og blev således betalt for rigtige artikler, der kom i rigtige blade og aviser. Og der var ikke et øje tørt... Man kunne rent faktisk godt tjene penge på sin hobby. Sagen var så bare den, at det nu ikke længere var en hobby. Nu var det arbejde og så forsvandt det sjove. Både ved de betalte artikler, men desværre også ved den blog, jeg havde elsket vildt og blodigt. Tis.

    Hvad Aller og deres holdning til gratis arbejde... Jeg har arbejdet i huset som journalist - også i forbindelse med mit studie - i seks måneder, og jeg kan da godt forstå, at de har fået øjnene op for nogle af alle de super dygtige bloggere vi har her til lands. Nogle synes omtale og "æren" i, at blogge for et stort og anerkendt mediehus, et par goodiebags og nogle billetter er løn nok. Andre giver dem fingeren. Og det kan jeg rigtig godt forstå. For mig er det en principsag og jeg arbejder heller ikke gratis (mere). Hvorfor skulle jeg dog det?

    Hvad angår stillingsbetegnelsen "journalist", så havde jeg ikke en eneste kollega, der var uddannet journalist. De redaktioner jeg var ansat på, var de skrivende stillinger besat af akademikere. Og heraf, var flere faktisk begyndt deres journalistiske karrierer, som bloggere. Det kan altså godt lade sig gøre, hvis det er det man vil :-) (Der er selvfølgelig masser af journalister i huset, men også er befriende holdning til, at det ikke kun er folk fra journalisthøjskolen, der kan levere godt stof).

    Men bliv du ved med at holde fast på, at du er mere værd en kosmetikprøver og bioture. Det har jeg tænkt mig og så skal mediebranchen nok anerkende os en dag :-)

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.