Sider


lørdag den 3. april 2010

OBS om kommentarmoderation

OBS: Oplysning til Bloggere om Samfundet.

Umiddelbart virker det så nemt at blogge, men man støder konstant på steder, hvor man kan få problemer - specielt over ting man aldrig havde skænket en tanke. Nu bruger jeg ikke selv kommentarmoderation, og jeg tvivler på, at nogen modeblogger kommer til at stå i en situation, hvor det har betydning, men sagen er den, at der faktisk følger noget ansvar med, når man sætter kommentarmoderatoren til. Idét man kan vælge, hvorvidt et indlæg skal offentliggøres, redigerer man i dem, og så får man også ansvaret for, hvad der står i dem. Så hvis nogen fx kommer med injurier eller racistiske kommentarer, og du vælger at offentligøre dem, så er det dit ansvar, og dig der kan få advokater på nakken. Dette gælder ikke, når der ikke er kommentarmoderation, da der ikke er nogen redaktionel redigering, her står folk selv til ansvar for det de skriver.


Du kan her læse om Dorte Toft (hende der var med til at afsløre Stein Bagger), som var tæt på at skulle af med 100.000kr i en injuriesag, netop fordi der var kommentarmoderation på hendes blog.

9 kommentarer:

  1. Good point, men som du selv siger, så kommer de fleste bloggere nok ikke i nærheden af en sådan retssag.

    SvarSlet
  2. Gud, det anede jeg ikke. Tak for info - jeg har heldigvis ikke været i en situation, hvor jeg har fået kommentarer af den art. Faktisk tror jeg aldrig, jeg har (haft brug for) at afvise en kommentar - jeg bruger det udelukkende, fordi jeg så får en mail om, at der er lagt en kommentar på et indlæg, og uden den mail, opdager jeg det simpelthen ikke...

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  3. Anna: Nej, det håber jeg godt nok ikke!

    Mette: Jeg tror, det er få (hvis nogen), der er klar over det. Det var min kæreste, der gjorde mig opmærksom på det.

    Jeg har ikke moderation, men jeg får også en mail, når der kommer en ny kommentar.

    - Vibeke

    SvarSlet
  4. Tak for info! Det havde jeg heller ikke skænket en tanke!

    Hvad har du gjort for at få mails ved nye kommentarer?! Det kunne jeg nemlig godt bruge, da det ville være lidt lettere end at skulle gå sine indlæg igennem hver gang.

    SvarSlet
  5. Lise: Du går ind i indstillinger --> Kommentarer og så nederst, hvor der står "Email ved kommentarmeddelelse", her skriver du din email :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  6. Hej Vibeke.

    Tak for oplysningerne omkring kommentarmoderation.

    Jeg har selv haft kommentarmoderation kun pga. det med mailen, nu kan jeg slippe for det og alligevel få mail.

    /Scient.hybrid

    SvarSlet
  7. Scient.hybrid: Det var godt :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  8. Tak for info! Og spændende detalje omkring den sag i øvrigt.. :)

    SvarSlet
  9. Chaos: det var så lidt. Og ja, det var lidt sjovt :)

    - Vibeke

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.