Sider


onsdag den 28. oktober 2009

Jeg er imod pels

Ja, jeg havde egentlig ikke tænkt mig at sige noget om dette emne. For det første så jeg kun en del af programmet i går, for det andet har min holdning ikke noget med det program at gøre, for det tredje er jeg ret skeptisk over for programmet.

Modsat andre bloggere er jeg ikke stødt ind i særlig mange protester pga. af Operation X (men nu har jeg heller ikke en facebook profil). Men jeg har så både set indlæg for pels og pelse i de seneste indlæg i min reader. Så nu får I mit syn på dette emne. Kom endelig også med jeres.

For først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg ikke så meget af operation x i går (jeg lavede mad og så dokumentar om Hunter S Thomson), men af det jeg så, har jeg lige en kommentar. Vær nu kristisk, når I ser et program som operation x, det er så gennemfarvet af, at Morten Spiegelhauer laver sensationsjournalistik, og Anima er en organisation, der tydelig er imod minkavl. Det er jo ligesom at gå til eksamen med en lærer, der hader dig, og en censor som kun vil give top- og bundkarakterer.

Et eksempel på dette er, at de I programmet nævner, at der er 1400 minkfarme i Danmark. De har så fået Anima til at finde nogle og tredive farme, hvor de filmer. På stort set alle farmene fandt de vanrøgte dyr. Det tegner jo et meget ubehageligt billede, at på næsten alle minkfarme, lever dyrene en tilværelse, hvor de ikke kun er spærret inde på meget lidt plads, de er også syge, har åbne kødsår, og er halte. Men man kan også vende den om. For det var jo anima, der valgte farmene, og de har nok styr på, hvor det står værst til. Jeg tvivler utrolig stærkt på, at anima har valgt disse farme tilfældigt ud, men valgt dem der bedst understregede deres pointe. Så hvis man trækker den helt ud, kunne man måske sige, at ud af1400 farme har vi set så slemme mishandlinger på 30, hvilket ikke er så voldsomt. Egentlig kan man jo ikke sige noget som helst om, hvor mange mink der har kødsår i Danmark, andet at der sker.

Nå men, til det med pelsen, så handler det for mig ikke om kødsår, men om at spærre dyr inde på meget lidt plads og uden muligheder for, at dyrerne kan udfoldelse sig. Det gælder alle dyr, ikke kun dem man laver pelse af. Hvis jeg kunne, købte jeg kun økologisk kød, for der er nogle krav for dyrernes levestandarder. Men nu er der også økonomien, og jeg er studerende og ikke fanatisk, så det står ikke øverts i min prioritering, men hvis jeg havde flere penge, ville økologisk kød også være det, der blev købt, ligesom det er med mælk og æg for mit vedkommende i dag. Modsat mad så er en ægte minkpels aldrig nogensinde en nødvendighed. Og dette indlæg har sat nogle tanker i gang, og jeg vil undersøge om det er muligt at få mere økologisk kød ind i vores stramme madbudget. Og så vil jeg gerne spise en stor øko-bøf med de andre.

Jeg kan ærlig talt ikke se grunden til at gå i/købe pels. Det er jo ikke fordi der ikke er andre måder at holde sig varm på, og man kan få nogle fine kunstige pelse, så det er ikke fordi, man skal undvære looket. Og ja, jeg kan bare ikke se noget argument for, at man vil spærre dyr inde i meget små bure kun for, at man kan gå med en ægte pels. Mere burde der egentlig ikke være at snakke om. Hvis det nu var, at man kunne have et stort anlæg EDIT (til hver mink, da det åbenbart er solitære)med fritgående mink, der kunne svømme rundt og lege ovs., så kunne det måske give mere mening EDIT(hvis man overhedet skulle have mink avl), men sådan bliver der jo aldrig, og hvis det gjorde, ville være meget få mennesker i verden, der havde råd til pelse!

Jeg ved godt, at vi ikke er supermennesker, der er rigtige på alle leder og kanter, og skal indrette hle vores liv efter at leve så politisk korrekt så muligt, men med pels er det ret nemt, lad være med at købe dem.

Og så lige det med secondhand pelse. Det, med at dyrene jo er døde, er altså et dårligt argument, der er stadig et dyr, der har levet under dårlige forhold, og der er kun secondhandpelse, fordi der er nogen, der har købt en pels til at starte med, alle pelse kan jo ikke være secondhand. Og som min kæreste sagde, så sælger han sin mobil for at købe en ny.

Til sidst har jeg et spørgsmål til dem, der er for pels.

Nu hørte jeg, at ræveavl faktisk er forbudt i Danmark,(det vidste jeg ikke, men jeg vidste heller ikke, at der var ræveavl i DK), men pga. udfasning træder forbudet først i kraft om femten år. Forbudet sker, da man er kommet frem til, at ræve ikke kan trives i den slags fangeskab. Med den baggrundsviden vil du så købe en rævepels?
NB. Ved de to EDIT har jeg tilføjet noget tekst

17 kommentarer:

  1. 1) www.den2side.org

    2) Det er ikke branchen eller loven, den er gal med. Det er lovbryderne der skal straffes, ikke branchen. Vi afskaffer jo heller ikke hele IT-branchen fordi Stein Bagger brød loven, vel?

    3) et stort anlæg med fritgående mink? Du ved vel godt, at mink er solitære dyr og at hvis man holder mere end 2 sammen slår de hinanden ihjel? Netop derfor holdes mink 2 og 2 på nok plads til at de ikke slås om territoriet i buret. Holder du dem på mindre plads eller har du flere sammen, så smadrer de hinanden og hinandens pels. Det er desværre ikke ren disneyfilm hvor dyrene lykkeligt ville hoppe rundt og hygge sig, tværtimod. Det ville blive blodbad og massemord. Men sådan kan man selvfølgelig også lukke branchen ned...

    SvarSlet
  2. Hej Anna.

    Jeg ikke antipelsfanatikker og jeg sympatiserer ikke med anima.

    1) jag vil godt kigge på den, men du kan læse, så synes jeg ikke, at programmet operation x var specielt fedt.

    2) Den sammenligning synes jeg ikke, du kan lave, jeg snakker nemlig ikke om kødsår, men det at de er i så små bure, som jo er lovligt.

    3) Så et anlæg til hver mink... det er jo lige meget, for det kommer ikke til at ske. og ja jeg synes egentlig, at man skal lukke branchen ned.

    - vil du ikke svare på mit spørgsmål til sidst?

    - Vibeke

    SvarSlet
  3. Jeg er sådan set ikke for pels heller ikke imod. Derimod er jeg for dyrevelfærd både når det kommer til de dyr vi spiser og de dyr hvis pels vi går med. Jeg skelner ikke om dyret er et pels dyr eller et "kød" dyr.

    Jeg synes debatten om pels dyrerne tit bliver kørt helt at sporet, her findes virkelig nogen fanatiske mennesker. Synes aldrig jeg ser en debat om burhøns velfærd køre sådan af sporet ligeledes bringer det heller ikke folks pis så meget i kog som hvis en mink eller ræv lider. Underligt??? Ja det synes jeg faktisk, måske er det fordi er det er forholdsvis nemt at tage afstand til pels, hvor i mod det har omkostninger at tage afstand til bur høns og den konventionelle kød industri, det er jo ikke helt billigt at købe øko kød og æg. Bare en tanke fra min side.

    SvarSlet
  4. Camilla, jeg er enig med dig langt hen af vejen, som du jo også kan læse i mit indlæg. Det ene udelukker jo ikke det andet, for mig satte det netop nogle tanker i gang. Måske skulle min overskrift være anderledes, da jeg netop ikke kun skriver om pels?

    - Vibeke

    SvarSlet
  5. Det er meget skægt det med rævefarme. Da folketinget valgte at udfase dem sidste år, var regeringens ordfører på sagen faktisk dybt imod sit eget forslag, han fulgte blot partidisciplinen. Jeg har interviewet ham om det et par gange, og jeg har sjældent set ham gå så meget op i noget som dette. Han er selv tidligere ræveavler, så selvfølgelig er han farvet.
    Der er cirka sølle 14 velkontrollerede rævefarme tilbage i Danmark, som nu skal lukke og slukke et livsværk.
    Holder folk op med at købe ræv? Jeg tror svaret er nej.
    Men hvor bliver de så produceret, og under hvilke forhold? Hvem ved? Mon ikke produktionen ender et sted i østen, hvor dyrene nok ikke har det meget bedre end i DK, og ingen har kontrol med det.

    Jeg ved ikke, hvad min egen holdning til pels er. Jeg har principielt ikke noget imod det, men har aldrig fundet en jeg kan lide at have på. Vi slagter også køer, holder høns i bur, og går med lædersko, og lædertasker, og afliver hunde fordi de keder os. (Ja sorry, det sidste gør jeg ikke, men det burde dælme også være ulovligt så!)
    Det folketinget gjorde i rævesagen (og dyreaktivister gør generelt), mener jeg er hykleri og ansvars-fraskrivelse af værste skuffe.

    SvarSlet
  6. Er der i øvrigt nogen der ved hvor jeg kan se det der Operation X afsnit på nettet???

    Dette er dog den fedeste kommentar jeg længe har læst: Det er jo ligesom at gå til eksamen med en lærer, der hader dig, og en censor som kun vil give top- og bundkarakterer.

    Sandt, sandt!

    SvarSlet
  7. FrkBlaBla, jeg håber da, at folk stopper med at gå med pels! Der var også engang det var fedt at ryge...
    Jeg kan ikke se, det er ansvarsfraskrivelse mht til ræve, hvis det bliver gjort andre steder, må man jo gøre det ulovligt at importere dem til Dk. Man er jo kommet frem til, at rævene lider, skulle vi så fortsætte i Danmark, fordi de måske lider lidt mindre her?

    - Vibeke

    SvarSlet
  8. 1) Det var såmænd heller ikke fordi jeg opfattede dig som anima-sympatisør eller pelsfanatiker, men jeg synes kun det er fair at poste branchens modsvar.

    2) Jeg mener ikke umiddelbart der foreligger valide undersøgelser der underbygger at burene er for små. Derimod har jeg læst en undersøgelse som viste at en mink faktisk kan leve på ned til et A4-ark stort bur før den udviser stereotyp adfærd. Mindstekravet for bure er en del større end det. Men jeg kan godt forstå at burene SER små ud hvis ikke man kender til dyret.

    3) Det er jo så din holdning.

    Ræve trives ikke i et bur, så nej, jeg ville ikke købe rævepels opdrættet på den vis. Ligesom jeg kun drikker økologisk mælk og køber æg fra fritgående høns. For mig at se handler det om at være en bevidst forbruger.

    SvarSlet
  9. Hej Anna, til 2'eren, så er jeg stødt på lidt af hvert og prøver nu, at tjekke hvor det kommer fra. Hvis du har en artikel fra nettet må du gerne linke. Men generelt kan jeg ikke forstå, hvorfor man skal komme dyr i bur for at man kan få en pels.

    - Vibeke

    SvarSlet
  10. Hmm Anna er det mon ikke pelsavlerne selv der har lavet en undersøgelse om at mink kan leve på et A4-ark "stort" bur før de udviser stereotyp adfærd. Stereotyp eller ej, man kan jo se at det er usandsynligt lidt plads de har at bevæge sige på. Det svarer jo til at sætte en kat eler hund ind i et lille bur! Bare for at vi mennesker kan gå med deres pels! I ved godt at rævene bliver slået ihjel ved at sende strøm ind i anus og munden og så venter man på at de får hjertestop. Så operation X eller ej, det kan man selvfølgelig ikke støtte.....

    SvarSlet
  11. Og Anna hvis du er bevidst forbruger så ved du jo selvfølgelig at selv fritgående høns får kappet deres næb og bare går inde i en stor hal. Næ det er økologiske æg man skal købe, de er udenfor og får som de eneste høns ikke kappet næbet. Man skal selvfølgelig sætte sig ind i det ting man udtaler sig om. Og en dyrlæge studerende havde jeg en forestilling om at de kun ville dyr deres bedste, men folk har det jo med at skuffe!!!!!

    SvarSlet
  12. Nu er et dyrlaege job jo ikke en romantisk forestilling hvor man redder smaa nuttede pelsdyr fra forfaerdelige skaebner dagen lang.
    Maaske Anna har, hvad jeg ville kalde et mere realistisk syn paa sagen.

    Jeg tror diskussionen er meget svaer, fordi det i bund og grund drejer sig om et helt grundlaeggende syn paa dyr. Og det er nemt at vaere imod pels, men meget dobbeltmoralsk hvis man saa spiser koed, eller for eksempel gaar paa KFC, der er notorisk berygtet for at mishandle kyllinger.

    Mennesket har altid brugt mange dyr som nyttedyr. Vi slagter dem og spiser dem. Da jeg arbejdede i Australien havde vi de her kaenguru skind i butikken (ligesom de lammeskind mange danskere kober i Ikea..). Og de unge piger der kom derind med deres laedertasker og sko synes det var saa frygteligt synd for de smaa kaenguruer. Hvad de ikke vidste var at kaenguruerne er et stort problem dernede og vitterligt er et plagedyr. (Og et nyttedyr - fik selv en kaenguru steak forleden og den smagte vidunderligt!)
    Men naar man har klappet en af dem ude i zoo'en er det maaske anderledes, men en smule naivt, hvis du spoerger mig. Jeg har ogsaa klappet en del soede kaenguruer...

    Det jeg proever er sige er nok, at naar nyttedyr holdes under ordentlige forhold ligesom koeer, heste, faar og hoens, saa kan jeg ikke se noget problem i hvad de bliver brugt til. Og jeg tror ikke at danske avlere har noget stoerre problem med at overholde loven og retningslinjerne.
    Men omvendt kan jeg godt forstaa, at nogen er imod pels, og det maa de gerne vaere. Men hvad jeg ikke kan forstaa er folk der bare ser brune oejne og nuttethed, og lukker ojnene for realiterne.
    Jeg har det dog stadig svaert med selv at have pels paa, men det skyldes nok mere min fobi for udstoppede dyr.

    For mig at se er der vigtigere spoergsmaal at tage stilling til i denne verden. For eksempel staar opdraettet af koeer for stoerstedelen af problemet med Co2 udslippet. Men jeg ser ikke mange der skaerer ned paa Big Mac indtaget af den grund. Og miljoesagen er ikke engang en, jeg er passioneret omkring...

    SvarSlet
  13. Kære Vibeke!
    Ih, hvor blev jeg glad da jeg så dit indlæg. For jeg synes du, modsat langt de fleste andre der skriver om emnet, har fattet hvad det drejer sig om. Nemlig ikke om TV2 brød loven, eller om pelsavlerne skjuler noget. Men derimod det vanvittige i måden man har disse dyr. Det virker som om folk ikke kan se ud over mediebegivenheden og ud til hvad det virkelig drejer sig om. At vi i Danmark har et virkelig fucked op forhold til hvordan vi tror vi kan tillade os at have dyr. Det gælder ikke bare mink, men også høns, grise og de fleste andre landbrugsdyr.
    At folk vælger at ignorere sagen, for at være sure over presseetik og de stakkels pelsavlere, kan gøre mig så frustreret!
    Så tak fordi der endelig har været een, der turde at tage hvad der efterhånden er det mest kontroversielle standpunkt, nemlig dyrenes! Og du har virkelig gjort det på en sød og sympatisk måde! :)

    @ FrkBlaBla: Du siger vi lige så godt kan have ræveavl i Danmark, fordi ellers kan man kun købe rævepels fra Østen? Hvordan tror du det foregår nu? Kopenhagen Fur køber også pelse fra dyr i andre lande der bliver flået levende. Dyrevelfæld er ikke noget din rævepels bliver sat sammen efter, men derimod farve og længde og tykkelse. Derfor er der ingen måde man kan frisige sig for at støtte pelsindustrien i Kina og østlandene som pelsejer. Med mindre du selv har skudt og flået skindene i din pels.... :/

    Desuden er det du lidt siger altså, "Vi må gerne behandle vores dyr dårligt i Danmark, for i andre lande behandler man dem endnu dårligere."

    SvarSlet
  14. @Caterpillarcat: Super godt skrevet!

    Kan kun give dig ret i at det handler ikke "kun" om, at disse dyre har store bylder og sår, men at de i det hele taget sidder i små bure hele deres liv!Det samme med landbrugsdyr...

    @FrkBlaBla: Du bliver nødt til at sætte dig mere ind i det du udtaler dig om!

    SvarSlet
  15. FrkBlaBla, Jeg ved ikke, om det er henvendt til mig, men personligt er jeg godt klar over, at det ikke handler om nuttede dyr. Jeg har haft kanin engang, men jeg har også flået en hare(den var død, da jeg gik i gang)og spist den. Min pointe med pels er, at det er fuldstændigt unødvendigt og en luksus modsat mad, og derfor er det også meget nemt ikke at gå med pels. Kyllingerne får det jo ikke værre af, at man dropper pels. Det er ofte svært at redde hele verden på en gang. Jeg vil ikke udelukke et indlæg om kyllinger senere, men pels er lidt mere relevant i en modeblog, som det her jo er. Som jeg også skriver, så får det med pels mig også til at tænke på, hvordan vi behandler andre dyr, og jeg vil gerne købe mere økologisk kød end jeg gør. I går var jeg så i Føtex, hvor det eneste økologiske kød der var, var hakket oksekød... Hvilket så er et andet problem. Klimadebatten må vi altså tage en anden gang.


    Caterpillarcat, jeg er glad for, at du kan se min pointe :)

    - Vibeke

    SvarSlet
  16. @Caterpillarcat
    Som jeg skrev har jeg ingen pels. Jeg har principielt ikke noget imod det, men har ikke selv følt mig godt tilpas i dem jeg har prøvet.
    Jeg siger ikke at vi må behandle dyrene dårligt i Danmark - det tror jeg ganske enkelt ikke at vi gør. Efter min mening er det blot et dyr, og det er ikke dårlig behandling at behandle noget som et nyttedyr, på lige linie med køer, heste, høns, etc. Avlerne gør hvad de kan for at holde dyrevelfærden i orden.

    @Lise
    Jeg ved ikke alt om pels, avl, flåning osv. Men i min praktiktid var jeg med til at dække forslaget om at udfase de danske rævefarme, og jeg mener at jeg har set, hørt, læst og researchet nok til at have dannet mig en holdning. Men det er jo en etisk diskussion, og derfor en meget svær en, hvor vi nok aldrig bliver enige. Jeg synes bare ikke det er så sort/hvidt som nogle gør det til.

    Min bror har i øvrigt hjulpet med at flå mink på en farm. Og nej, de er ikke levende som mange fejlagtigt tror.

    @Vibeke
    Det var ikke henvendt til dig, det burde nok have været tydeligere. Det var en reaktion på Lises kommentar om at hun var skuffet over Anna som ifølge sin profil er dyrlægestuderende.
    Men i øvrigt - det er da ligeså unødvendigt at købe ind i Primark, som lange BBC dokumentarer har bevist benytter sig af indiske børnearbejdere. Det er måske en bedre sammenligning. Men folk kan lide ægte pels - jeg synes også det er flot. Og pels kommer jo fra dyr. Så så længe det bliver gjort så korrekt som muligt, så er det ok med mig.

    @generelt: Jeg er måske bare en kende kynisk, det indrømmer jeg gerne, og det er jeg ikke ked af. Som sagt så synes jeg det er helt i orden at nogle er imod pels, jeg kan godt forstå det på sin vis. Men igen - så er det en etisk diskussion, som nok ikke bliver løst på baggrund af et enkelt tv-program eller lignende, men det er da godt at der kan være noget debat om det.

    SvarSlet
  17. FrkBlaBla: Du siger at avlerne gør, hvad de kan for at holde dyrevelfærden i orden!

    Det vil jeg sige at de økologiske landmænd gør, men synes du det er iorden at fx køer skal stå i stlde hele deres liv, uden at komme udenfor. De køer bliver omkring 5år..Hvis de går fri og har det godt, kan de blive op til 20-30 år!

    Man kan jo også se at pelsdyrene udvikler stereotyp adfærd, fordi de simpelthen har det frygteligt i de små bure.Ræve dræber ofte deres egne hvalpe, og bider/lemlæster sig selv.
    Ræve blive henrettet ved at der sendes strøm ind gennem anus og ind i munden og så fremprovokerer man et hjertestop, hvilket kan tage flere minutter. Og det foregår i Danmark!

    Danmark importerer hvert eneste år pelstøj for en beregnet værdi af 75 millioner fra dyr, der kommer fx fra Kina og Asien, hvor man flår dyr
    levende!

    Hvordan kan man bare stå til og være ligeglad med det?

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.