Sider


lørdag den 24. oktober 2009

New York tur: 2. dag

Ja, nu er det jo faktisk to uger siden, at kæresten og jeg kom hjem fra New York. Og nu bliver jeg altså nødt til at få fortalt om, hvad vi oplevede - nu er der ret faktisk også tid.

Søndag d. 4. oktober

Vi ankom jo ret sent lørdag d. 3 oktober, så vi fik kun lige set en lille smule af Harlem og ret meget af subwayen. Jeg var godt nok lige spændt på at komme ud og se byen rigtig. Vi havde ingen plan for søndagen, vi skulle bare se os omkring. Der var en meget mærkelig oplevelse at komme ud på Harlems gader, og noget helt andet end vi havde regnet meget. Aftenen før havde vi nemlig følt os rimelig turistede, da vi stod som nogle af de få hvide mennsker og skulle finde vej. Men nu søndag formiddag på 125th street var vi noget af det mindst turistede, for det vrimlede med sightseeingbusser og ubeskriveligt mange hvide mennsker med kort og kameraer og pengekatte. Vi fik ærlig talt et chok. Der var også opstillede en masse boder, som vi ikke så resten af ugen. Det var nærmest lidt pinligt med alle de turister og busser over det hele. Det er også grunden til, at vi ikke har et eneste billede fra Harlem, jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til det. Grunden til, at der var så mange mennesker, var nok pga de berømte gospelkor og kirker, hvor der bliver råbt halleluja hvert andet sekundt (går jeg ud fra, jeg har aldrig selv oplevet det). Jeg må ærligt indrømme, at sådan noget ikke siger mig noget, og mindst lige så lidt kæresten.

Fra Central Park, den bygning har man vist også set nogle film.

For at undgå alle turisterne styrede vi sydpå mod Central Park (der starter ved 116th street), og på vejen fik vi lige noget morgenmad og suget alle indtrykkene til os. Og så kom vi Central Park, som jo er helt enorm stor. Det var søndag, og det vrimlede med famlier, der holdt picnic, og små piger der spillede fodbold. Det var meget varmt, og der var en fantastisk stemning i parken. Det var sjovt at se de store åbne grønne områder i kontrast til de høje huse i baggrunden. Og så gik kæresten og jeg rundt i Central Park, nogenlunde fra nord mod syd, med en masse omveje, og da vi så havde gået en godt stykke, kiggede vi på kortet for at se, hvor langt vi var kommet. Vi var nået en fjerdedel af parken igennem, vi havde ellers gået og gået. Det er jo helt vildt, hvor kæmpe stor den park var! Til gengæld var det også rigtig hyggeligt, og selvom det vrimlede med mennesker, så kunne man godt gå i fred og helt for sig selv


Kleopetras nål i Central Park

Vi fortsatte vores tur og kom bl.a. forbi Kleopetras nål som stammer fra Kleopetras til og Alexandria. Det er sjovt med USA, for deres historie er jo ikke så lang, (har tidligere været på et slot i Miami, der var 200år gammelt!), så de har det med at "sjæle" lidt fra de lidt ældre lande, vi stødte også på gode gamle H.C. Andersen, som turister fik taget billeder med.

Den anlagte sø med båede mindede mig om Paris


Gode gamle H.C. Andersen der sad og chillede i Central Park


Igen Central Park, vi gik og gik og gik


Lidt af en overraskelse


Kæresten i gang med at tage billeder

Efter at have gået i mange timer kom vi ud af parken og havnede på 5th avenue, hvor vi fortsatte ned af, mens vi så på alle de fantastiske højhuse (man får jo ondt i nakken!). Midt i det hele skete der noget meget mærkeligt. Vejen var blevet spærret, og lige pludselig var der en polsk parade med teenagepiger på en brandbil og folk i nationaldragter, og en masse mærkelig musik. Ellers gik vi bare rundt i New York og så på det hele. Vi havde meget ondt i fødderne, da vi kom hjem den aften, men vi havde også gået rundt hele dagen, den eneste gang vi tog subwayen var da vi skulle hjem.


Av min nakke


Polsk parade midt i det hele



En masse gule taxier og noget andet...

1 kommentar:

  1. Hvor er det fedt at læse om din tur til New York og lidt af en aha-oplevelse både at læse det og se billederne, for jeg har netop selv lige været i New York for lidt over en uge siden og har selv oplevet meget af det du har beskrevet. Alle turisterne, Central Park og bare det at gå rundt i New York og se byen og menneskerne passere forbi.

    Jeg synes at New York var en fantastisk by og det er helt sikkert en by, jeg gerne vil tilbage til :)

    SvarSlet

BILLEDER/PICTURES

Medmindre andet er angivet tilhører billederne på denne blog mig. Billeder jeg ikke selv har taget bliver krediteret i relevante indlæg. Har jeg lånt et billede fra dig, som du ikke vil have jeg bruger, så send en mail. Hvis du låner billeder fra denne blog, så vær venlig at krediter

Unless else is stated the pictures belong to me. The pictures that do not belong to me will be credited in the relevant post . If you do not want me to use a picture that belongs to you, please send a email. If you borrow pictures from this blog, please credit.